Mobbning

Skapad av Nicke, 2022-01-14
  • 4 svar
  • 2022-01-14 #1
    Nicke
    Grupp: Gäst
    Hur går jag vidare när en socialsekreterare mobbar en stackars människa, som behöver försörjningsstöd Svara
  • 2022-01-14 #2
    Socialtjänsten på nätet
    Grupp: Moderator
    Ursprungligen postat av NickeHur går jag vidare när en socialsekreterare mobbar en stackars människa, som behöver försörjningsstöd
    Hej och tack för din fråga! Att känna sig lyssnad på och bemött med respekt är oerhört viktigt för oss i Mörbylånga kommun. Vi värdesätter dina synpunkter då de är viktiga för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Utifrån det du beskriver skulle jag i första hand råda dig att prata med berörd socialsekreterare om du tycker att det känns möjligt. Ibland kan det kännas svårt att ta det direkt med vederbörande, eller kanske har du försökt utan att känna dig hörd. För att alla ska kunna inkomma med synpunkter har vi på kommunens hemsida en tjänst där du direkt kan fylla i dina synpunkter/klagomål. Jag länkar till den nedan så kan du kika på den och se om det är ett alternativ för dig. Efter inkomna synpunkter/klagomål fördelas ärendet till den avdelning det hör till och berörd ansvarig hanterar det vidare. Hoppas du har fått svar på din fråga. Undrar du något mer är du välkommen att kontakta oss igen. https://www.morbylanga.se/kommun-politik/dialog-synpunkter/Synpunkter/ Vänliga hälsningar Socialtjänsten på nätet Svara
  • 2022-01-17 #3
    Nicke
    Grupp: Gäst
    Ursprungligen postat av Socialtjänsten på nätet
    Ursprungligen postat av NickeHur går jag vidare när en socialsekreterare mobbar en stackars människa, som behöver försörjningsstöd
    Hej och tack för din fråga! Att känna sig lyssnad på och bemött med respekt är oerhört viktigt för oss i Mörbylånga kommun. Vi värdesätter dina synpunkter då de är viktiga för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Utifrån det du beskriver skulle jag i första hand råda dig att prata med berörd socialsekreterare om du tycker att det känns möjligt. Ibland kan det kännas svårt att ta det direkt med vederbörande, eller kanske har du försökt utan att känna dig hörd. För att alla ska kunna inkomma med synpunkter har vi på kommunens hemsida en tjänst där du direkt kan fylla i dina synpunkter/klagomål. Jag länkar till den nedan så kan du kika på den och se om det är ett alternativ för dig. Efter inkomna synpunkter/klagomål fördelas ärendet till den avdelning det hör till och berörd ansvarig hanterar det vidare. Hoppas du har fått svar på din fråga. Undrar du något mer är du välkommen att kontakta oss igen. https://www.morbylanga.se/kommun-politik/dialog-synpunkter/Synpunkter/ Vänliga hälsningar Socialtjänsten på nätet
    Tack! men jag "sitter med huvudet i väggen" alla håller ihop på soc och kan inte erkänna fel. Svara
  • 2022-01-17 #4
    Socialtjänsten på nätet
    Grupp: Moderator
    Ursprungligen postat av Nicke
    Ursprungligen postat av Socialtjänsten på nätet
    Ursprungligen postat av NickeHur går jag vidare när en socialsekreterare mobbar en stackars människa, som behöver försörjningsstöd
    Hej och tack för din fråga! Att känna sig lyssnad på och bemött med respekt är oerhört viktigt för oss i Mörbylånga kommun. Vi värdesätter dina synpunkter då de är viktiga för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Utifrån det du beskriver skulle jag i första hand råda dig att prata med berörd socialsekreterare om du tycker att det känns möjligt. Ibland kan det kännas svårt att ta det direkt med vederbörande, eller kanske har du försökt utan att känna dig hörd. För att alla ska kunna inkomma med synpunkter har vi på kommunens hemsida en tjänst där du direkt kan fylla i dina synpunkter/klagomål. Jag länkar till den nedan så kan du kika på den och se om det är ett alternativ för dig. Efter inkomna synpunkter/klagomål fördelas ärendet till den avdelning det hör till och berörd ansvarig hanterar det vidare. Hoppas du har fått svar på din fråga. Undrar du något mer är du välkommen att kontakta oss igen. https://www.morbylanga.se/kommun-politik/dialog-synpunkter/Synpunkter/ Vänliga hälsningar Socialtjänsten på nätet
    Tack! men jag "sitter med huvudet i väggen" alla håller ihop på soc och kan inte erkänna fel.
    Det är ledsamt att höra att du inte känner dig lyssnad på. Jag kan dessvärre inte göra annat härifrån än att hänvisa dig till att lämna synpunkter enligt tidigare svar, alternativt ta kontakt med chefen för den avdelning du har synpunkter på. Kommunens växel 0485-47000 kan hjälpa dig vidare till rätt person. Vänliga hälsningar Socialtjänsten på nätet Svara
  • 2022-03-17 #5
    En gäst
    Grupp: Gäst
    Ursprungligen postat av NickeHur går jag vidare när en socialsekreterare mobbar en stackars människa, som behöver försörjningsstöd
    Man kan väl också, i sista hand när man försökt prata med socialsekreteraren och/eller hens chef och om det inte har hjälpt, vända sig till IVO. Inspektionen för vård och omsorg. Jag vet inte vilken typ av frågor de tar upp, men det kan vara värt att lämna sina synpunkter och erfarenheter i alla fall https://www.ivo.se/privatpersoner/missnojd-med-socialtjansten-lss/ Man kan ju också, om man vill, skriva en insändare i den lokala tidningen. Men viktigt då att vara saklig och "neutral" och konstruktiv i sin kritik, så att det kan skapa ett gott samtal om viktiga frågor. Ingen människa ska behöva känna sig mobbad av en tjänsteman. Och det är viktigt att belysa frågan lugnt och sakligt, så att socialtjänsten får chans att förstå och kunna förändra sig. Det är en svår konst det där att nå fram till varandra från två håll. Inte lätt när man upplever att alla håller ihop och inte kan erkänna fel. Det är lätt att bli frustrerad och arg i en sådan situation. Fullt naturligt. Men man kan tänka att man talar till ett barn. Vi är alla barn innerst inne, och hur ska man göra för att få en annan människa att lyssna och ta till sig av allvarlig kritik? Jo, man måste försöka framföra kritiken på ett konstruktivt sätt. Berätta hur man känner och upplever, berätta "fakta", vad som hänt och hur det har påverkat den här människan som blivit utsatt, men utan att lägga någon värdering i det. Säga det på ett lugnt och neutralt sätt. Det bästa är ju om det går att säga direkt till berörd tjänsteman eller dess chef. Men i andra hand kan man ju som sagt skriva en insändare. Bäst effekt tror jag en insändare har ifall man inte pekar ut någon enskild person, utan bara sakligt berättar vad som hänt. Och hur man skulle velat att det var istället. Det är alltid bra att ge förslag på hur man hade velat att det skulle vara, när man kommer med kritik. Då finns det chans för en lärprocess för den som gjort fel, och en god förändring. Svara